sabato 1 febbraio 2014

Ashtavakra, the crippled wise

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Kahoda was the beloved disciple of the wise Uddalaka. After concluding his studies , the young man took to wife Sujata, the beloved daughter of the master.
The two were very happy and after a short time Sujata became pregnant. Wanting his son was wise as his grandfather and his father, the woman was going to attend lectures by Uddalaka and Kahoda.
After a bit of time, the embryo - which was obviously led to learn - pointed out that his father Kahoda had made ​​eight errors in the recitation of a mantra.
Kahoda was very offended by what he considered an affront and cursed the unborn child which his wife had in her womb: "You said I made ​​eight errors, well be born with eight deformities! "
Before the baby was born, Kahoda went to Janaka, king of Mithila in search of fortune.
Just at that time the king wanted to celebrate a great sacrifice, but could not do so until someone had not defeated in a wisdom duel  the wise man Bandhi. Until that time no one was successful and the rule of duel predicted that those who were defeated were drowned while the winner could celebrate the sacrifice.
Even Kahoda lost and, like many other sages defeated before him, was drowned in the river.
After a few months after the death of Kahoda, was born the son of Sujata who - according to the father's curse - filed eight strains: two feet , knees , hands, chest and head. For this he was called Ashtavakra, which means "whit eightlimbs crooked"  (in Sanskrit ashta means eight and vakra crooked).
At the age of twelve, the formation of Ashtavakra was finished, the boy was the most brilliant student, a wise man of rare wisdom.
When Ashtavakra knew the end that his father had done, he decided to go to the king Janaka to avenge Kahoda.
In a very short time the boy defeated Bandhi and claims that he were drowned as the other wise men had lost. At that point Bandhi revealed his true identity: he was the son of Varuna, the god of water, sent by the father to earth to choose the best wise men to celebrate his own great sacrifice.
"The sacrifice of my father has now been celebrated - Bandhi said - and the wise men can rise from the waters of the river."
When Kahoda, reborn from the water, learned that his son Ashtavakra had fought Bandhi  was moved.
Bandhi then said, "Kahoda, bless your son and you Ashtavakra bathe in the river."
The boy - after having received the blessing of his father - plunged into the river, and when he came out from the water, all his deformity were remedied.




Ashtavakra, il saggio storpio

Ashtavakra
Kahoda era il discepolo prediletto del saggio Uddalaka. Una volta conclusi gli studi, il giovane prese in moglie Sujata, l'amata figlia del maestro.
I due erano molto felici e dopo poco tempo Sujata rimase incinta. Volendo che il figlio fosse saggio e sapiente come il nonno e il padre, la giovane andava ad assistere alle lezioni tenute da Uddalaka e da Kahoda.
Dopo un po' di tempo che Sujata assisteva alle lezioni, l'embrione - che evidentemente era portato ad imparare - fece notare che il padre Kahoda aveva fatto otto errori nella recitazione di un mantra.
Kahoda rimase molto offeso da quella che considerò un affronto e maledì il feto che la moglie aveva in grembo: "Hai detto che ho fatto otto errori, ebbene nascerai con otto deformazioni!"
Prima che il bambino nascesse, Kahoda si recò presso Janaka, re di Mithila in cerca di fortuna. 
Proprio in quel periodo il re voleva celebrare un grande sacrificio, ma non poteva farlo fin quando qualcuno non avesse sconfitto in un duello di sapienza il saggio Bandhi. Fino a quel momento nessuno ci era riuscito e la regola del duello prevedeva che chi veniva sconfitto fosse affogato mentre il vincitore avrebbe potuto celebrare il sacrificio. 
Anche Kahoda perse e, come molti altri saggi sconfitti prima di lui, venne affogato nel fiume.
Dopo pochi mesi dalla morte di Kahoda, nacque il figlio di Sujata che - secondo la maledizione paterna - presentava otto deformazioni: ai due piedi, alle ginocchia, alle mani al torace e alla testa. Per questo venne chiamato Ashtavakra, che significa dalle otto deformazioni (in sanscrito ashta significa otto e vakra, stortura).
All'età di dodici anni, la formazione di Ashtavakra fu conclusa, il ragazzo era il più brillante degli studenti, un saggio di rara sapienza.
Quando Ashtavakra conobbe la fine che aveva fatto suo padre, decise di andare dal re Janaka per vendicare Kahoda.
In brevissimo tempo il ragazzo sconfisse il saggio Bandhi e pretese che venisse annegato come gli altri saggi che avevano perso. A quel punto Bandhi rivelò la sua vera identità: era il figlio di Varuna, dio delle acque, inviato dal padre sulla terra per scegliere i migliori saggi per celebrare un proprio grande sacrificio.
"Il sacrificio di mio padre ora è stato celebrato - disse Bandhi - e i saggi possono risorgere dalle acque del fiume." 
Quando Kahoda, rinato dalle acque, seppe che suo figlio Ashtavakra aveva battuto in duello Bandhi, fu commosso.
Bandhi allora disse, "Kahoda benedici tuo figlio e tu Ashtavakra bagnati nel fiume."
Il ragazzo - dopo aver ricevuto la benedizione del padre - si immerse nel fiume e, quando uscì dalle acque, tutte le sue deformità erano sanate.



giovedì 30 gennaio 2014

30 gennaio 1948: la morte di Gandhi

Busto del Mahatma al 'Gandhi bazar' di Bangalore
Il 30 gennaio 1948 venne ucciso Mohandas Karamchand Gandhi, il Mahatma. Voglio ricordarlo in questo anniversario con un suo pensiero che mi sembra particolarmente adatto al periodo storico che sta vivendo l'India anche in vista delle prossime elezioni nazionali previste per maggio.

* * * * *

"L'India dovrà essere uno stato teocratico e si dovranno imporre i dogmi dell'induismo anche ai non-induisti? Spero di no. L'India cesserebbe di essere una terra di speranza e di promessa, una terra a cui tutte le razze asiatiche e africane, anzi, il mondo intero guardano.
Il mondo non si aspetta meschinità e fanatismo dall'India, si aspetta grandezza e bontà, perchè il mondo intero possa trarne una lezione e rischiarare di luce la sua tenebra opprimente."

M. K. Gandhi


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January 30, 1948: The death of Gandhi

The Mahatma - 'Gandhi bazar' in Bangalore
On 30 January 1948 Mohandas Karamchand Gandhi, the Mahatma was killed. I want to remember this anniversary with a his thought. It seems particularly suited to the historical period which is experiencing India in view of the upcoming national elections scheduled for May.
* * * * * 
"Is the Indian Union to be a theocratic State and are the tenets of Hinduism to be imposed on non Hindus? I hope not. The Indian Union will then cease to be a land of hope and promise, a land to which all Asiatic and African races look, indeed the whole world. 
The world expects not littleness and fanatism from India whether as the Union or Pakistan. It expects greatness and goodness from which the whole world can derive a lesson and light in its prevailing darkness."

M. K. Gandhi



domenica 26 gennaio 2014

Sati doubts Shiva

Sati asked for an explanation to her father, Daksha
Do you remember when Daksha organized his great sacrifice and not invited Shiva and his wife Sati, who was also the daughter of Daksha? Autoimmolò Sati and Shiva destroyed the sacrifice and beheaded Daksha (click here to learn more).
But how was it possible that the wife of the greatest and most powerful of the gods died, she was the embodiment of the supreme goddess? How is it possible that Shiva was deprived of his beloved wife?
The Shiva Purana gives an explanation.
When Brahma was able to convince Shiva to take a wife, the great god put three conditions.
His wife had to be a woman able to sustain his seed of gold, she had to be a woman devoted to meditation when Shiva was meditating, but also passionate lover in the erotic relationship with her husband, and finally she had to be a woman who would never doubted him. "If she will doubt for a moment of me I'll abandon her," said Shiva to Brahma.
There were the suitable woman, she was Sati, the supreme goddess incarnated in one of the daughters of Daksha and all went well for thousands of years. Sati showed great amateur, but also able to spend thousands of years in meditation together with her ​​husband.
But one day, the certainty of Shiva on his wife nicked.
Shiva and Sati in fact met Rama, the seventh avatar of Vishnu, and the two greeted each other by bowing.
Sati asked Shiva why he, the supreme god, he had bowed to a mortal and Shiva explained to her that Rama was not a mortal but the god Vishnu.
Sati was puzzled and Shiva told her, " If you do not believe me, test him."
And so did Sati, she became Sita, Rama's wife who had been kidnapped by Ravana,  to see if Rama would recognize the deception. Rama, being a god, discovered the deception and Sati immediately convinced . But she had doubted Shiva.
Then came the crime of the sacrifice of Daksha which Shiva and Sati had not been invited .
Sati asked the reason for such treatment and Shiva replied, " Daksha consider me as an enemy, so we were not invited."
But Sati replied, "He can not do the sacrifice without us, he didn't invite us because I am his daughter, and he thought that there was no need to call anyone, I'm going to see."
For the second time Sati doubted her husband.
As they went to finish things we know. Sati - humiliated by the behavior of the father - is burned on the pyre. The marriage with Shiva had this end.



Sati dubita di Shiva

Sati chiede spiegazioni a suo padre Daksha durante il grande sacrificio
Vi ricordate quando Daksha organizzò il suo grande sacrificio e non invitò nè Shiva nè sua moglie Sati che era anche figlia di Daksha? Sati si autoimmolò e Shiva distrusse il sacrificio e decapitò Daksha (clicca qui per saperne di più).
Ma come fu mai possibile che la moglie del più grande e potente degli dei, essa stessa incarnazione della dea suprema morisse? Come è mai possibile che Shiva fosse privato della sua amata consorte?
Lo Shiva Purana fornisce una spiegazione.
Quando Brahma riuscì a convincere Shiva a prendere moglie, il grande dio pose tre condizioni.
La sua sposa doveva essere una donna in grado di sostenere il suo seme d'oro, doveva essere una donna dedita alla meditazione quando Shiva meditava, ma anche appassionata amante nel rapporto erotico col marito ed infine doveva essere una donna che non avrebbe mai dubitato di lui. "Se lei dubiterà anche per un momento di me, io l'abbandonerò," disse Shiva a Brahma.
La donna adatta c'era, era Sati, la suprema dea incarnatasi in una delle figlie di Daksha e tutto andò bene per migliaia di anni. Sati si dimostrò grande amatrice, ma anche capace di passare migliaia di anni in meditazione insieme al suo sposo. 
Ma un giorno, la certezza di Shiva su sua moglie si scalfì.
Shiva e Sati infatti incontrarono Rama, settimo avatar di Vishnu, e i due si salutarono inchinandosi reciprocamente.
Sati chiese a Shiva il motivo per cui lui, dio supremo, si era inchinato a un mortale e Shiva le spiegò che Rama non era un mortale bensì il dio Vishnu.
Sati rimase perplessa e Shiva le disse, "Se non mi credi, mettilo alla prova."
E così Sati fece, si trasformò in Sita, moglie di Rama che era stata rapita da Ravana, per vedere se Rama l'avrebbe riconosciuta. Rama, essendo un dio, scoprì immediatamente l'inganno e Sati si convinse. Ma aveva dubitato di Shiva.
Successivamente avvenne il fattaccio del sacrificio di Daksha al quale Shiva e Sati non erano stati invitati.
Sati si domandò il motivo di tale trattamento e Shiva le rispose, "Daksha mi considera come un nemico, per questo non ci ha invitato."
Ma Sati replicò, "Non è possibile, non ci ha invitato perchè io sono sua figlia e pensava che non ci fosse bisogno di invito alcuno, andrò a vedere."
Per la seconda volta Sati dubitò del marito.
Come andarono a finire le cose lo sappiamo. Sati - umiliata dal comportamento del padre - si autoimmolò sulla pira. Il matrimonio con Shiva ebbe così fine.



domenica 19 gennaio 2014

Etymologies: darshana

Darshana is a very important word in Hinduism. It literally means eye contact, and vision, it comes from Sanskrit 'drs'which means to see, to observe .In Hindu practice darshana is the eye contact, the vision with the divine or with the saint, the guru. In Hindu temples the faithful people go in front of the tabernacle in order to have the darshana with the god, you wait several hours to see the image of God which is removed from garbhagrha, the holiest of shrines in the temple just to be shown to the faithful people waiting with the deity or guru.

But the word darshana is also to indicate the six doctrines, orthodox Hindu philosophical visions. 
They are: Sankhya, Yoga, Vaiseshika, Nyaya, Mimamsa and Vedanta.
For many these visions are not in contradiction but rather points of view, ' proofs ' that start from the same start, the Vedas, and they lead to the same goal, moksha, the union of atman with Brahman, the individual soul with the universal soul breaking samsara, that is, the cycle of rebirths.